ده روش برای کاهش خشکی وخارش پوست

 نه تنها خشکی پوست بسیارناراحت کننده است، بلکه خارش  پوست خراشیدگی وایجاد ترک بروی  پوست احتمال ابتلا به عفونت های باکتریایی و قارچی که یکی ازعوارض رایج برای بیماران مبتلا به دیابت  است را افزایش می دهد.

اگر چه تغذیه ی مناسب و مدیریت  کنترل قند خون اولین خط دفاعی در برابر خشکی پوست است اما این دو روش غالباً برای خلاصی از خشکی پوست کافی نیستند. گرفتن حمام ولرم، استفاده از شامپوها  وصابونهای بدون بو برای بدن در کاهش خشکی موثر است اما از خشن  شدن و پوسته پوسته شدن  پوست  جلوگیری نمی کند.

درادامه ده روش  موثر درکاهش خشکی پوست  وهیدراته کردن پوست های خشک را آورده ایم :

1-    استفاده  از چربیهای سالم در رژیم  غذایی از جمله اسیدهای چرب امگا 3. روغن بذرکتان و دانه های آن منابع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. مصرف ماهی های چرب نظیر سالمون، ساپلیمنت روغن ماهی، گردو، دانه ی چیا، ریحان تازه واسفناج به افزایش این نوع  اسیدهای چرب مفید  در رژیم  غذایی شما کمک می کند.

2-    زمان ایده آل برای مرطوب نمودن پوست بعد از استحمام است زمانیکه  پوست هنوزمرطوب می باشد. از لوسیونهای مرطوب کننده ی مرغوب برای این کار استفاده  کنید. برای پوست های خشک وخشن، نرم کننده های چرب از جمله وازلین  توصیه می شود. مرطوب کننده های حاوی لاکتیک اسید  یا اوره  می توانند  به نرم  نمودن  پوستهای خشن کمک کنند. روغن خرس نرم کننده بسیار موثری است اما بندرت درقفسه ی فروشگاه ها یافت می شود.

3-    در طول ماههای سرد، منزل خودرا با دستگاههای بخور یا قرار دادن یک کاسه آب روی بخاری مرطوب نگهدارید.

4-    از روغن زیتون فرابکر برای نرم کردن پوستهای خشک ومرطوب نگه داشتن  پوستتان استفاده کنید. قبل از استفاده از مرطوب کننده ای که هر روز استفاده می کنید مقدار بسیار کمی روغن زیتون را به پوستتان بمالید سپس مرطوب کننده را استفاده کنید. راه دیگر ماساژ نواحی خشک پوست بدن با روغن زیتون بمدت 30 دقیقه قبل از استحمام است دراین صورت پس از استحمام از مرطوب کننده ی استفاده کنید. استفاده از روغن بادام  به جای روغن زیتون  امکان پذیر است.

5-    شیر خاصیت ضد التهابی دارد و حاوی  اسید لاکتیک می باشد که به مرطوب ماندن پوست ولایه  برداری سلولهای مرده کمک می کند. یک لیف یا پارچه ی نخی را با مقداری شیر سرد مرطوب کنید و آنرا  بمدت 5 تا 7  دقیقه  بروی ناحیه ی خشک پوست  قرار دهید، سپس با پارچه ای که با آّب ولرم  خیس شده است آن ناحیه  را پاک کنید.

6-     چند قطره آّب لیموی  تازه یا گلاب را در 4 قاشق غذاخوری شیر بریزید و به آرامی  این محلول را بروی پوست خود بمالید، ده دقیقه  صبر کنید وسپس با آّب سرد  یا خنک  پوست را بشویید، این کار را برای  برطرف کردن  خشکی پوست دوبار  در روز انجام دهید.

7-    هنگامیکه  پس از استحمام هنوز پوست مرطوب است مقداری روغن بادام یا نارگیل بروی  نواحی خشک پوستتان بمالید اینکار را هر روز  انجام دهید تا تأثیر آنرا مشاهده  کنید. شما می توانید  ازروغن نارگیل که اندکی  گرم شده است قبل از رفتن به رختخواب استفاده  کنید و صبح  روز بعد آنرا با آب بشویید.

8-    یک دستورخوب برای تهیه ی اسموتی اووکادو پیدا کرده وهر روز از این دسراستفاده  کنید. چربیهای مفید موجود در آووکادو به مرطوب نمودن وهیدراته کردن پوست  شما  کمک می کند. شما می توانید مقداری آووکادو را له کرده و بروی نواحی خشک پوست خود بصورت  ماسک قرار دهید و پس از 15 دقیقه  با آب سرد آبکشی کنید.

9-    اگر چه به افراد دیابتی توصیه می شود مدت زمان استحمام  کوتاهی  داشته باشند اما هفته ای  یک  بار یک فنجان جوپرک را در مقداری آب گرم بخیسانید و  چند قطره  روغن زیتون  یا بادام  به آن اضافه  کرده و  درحمام بمدت 15 تا 20 دقیقه  بروی نواحی خشک پوستتان  قرار دهید. پروتئین موجود در جو یک لایه ی محافظتی بروی پوست  شما باقی می گذارد که از خشک  شدن پوست  جلوگیری  می کند .

10-    قبل از خواب یک لیوان شیر گرم را با یک قاشق چایخوری روغن بادام مخلوط کرده و بنوشید این کار به  مرطوب نگه داشتن پوست بدنتان از داخل بدن کمک می کند.

منبع: www.informationaboutdiabetes.com